Navigatie tijdens de toertochten.

Hier kun je berichten plaatsen die betrekking hebben tot toertochten. Bijvoorbeeld als je nog een vraag hebt aan de toercoordinator over een georganiseerde toertocht, of als je graag met anderen af wilt spreken om gezamenlijk naar de start van de toertocht te rijden.

Moderators: Webbeheer, Dagelijks bestuur, Toercoordinatoren

Toon
Erelid

Navigatie tijdens de toertochten.

Bericht door Toon » 30 mar 2018 18:36

Mededeling van het bestuur:

Wat het vooraf beschikbaar stellen van de route betreft het volgende;
Nog niet zo heel lang geleden was de werkwijze als volgt: De organisator van de toerrit reed met de voor- en achterrijder(s) 1 of 2 weken voor de geplande datum, de rit om te controleren of de route goed was en of er wijzigingen aangebracht moesten worden. Ongeveer 1 week voor de geplande toerrit was de route op de SBCN site beschikbaar voor download.

Het gevolg hiervan was dat er steeds vaker leden mee reden die, als de voorrijder afweek van de route in zijn of haar navigatiesysteem, het nodig vonden om te stoppen en iedere deelnemer er op te wijzen dat er verkeerd gereden werd. Het gevolg was dat er ter plaatse discussie en onenigheid ontstond over de te volgen weg. Het risico op gevaarlijke verkeerssituaties en gevaar voor de deelnemers en of overige weggebruikers neemt hierdoor toe en is ongewenst.

Om aan deze vervelende situatie een einde te maken heeft het bestuur de beslissing genomen om de route niet meer vooraf beschikbaar te stellen. De voor- en achterrijder(s) en eventueel een 3e rijder hebben de route in hun navigatiesysteem en de overige deelnemers volgen de voorrijder(s). Achteraf wordt dan de route beschikbaar gesteld zodat men op een later tijdstip de route zelfstandig kan rijden.
Het bestuur is van mening dat dit een helder en duidelijk besluit is en mede bijdraagt aan een ontspannen en prettige sfeer tijdens de toerritten.

Het bestuur verwacht met deze toelichting dat er een einde aan de discussie komt.
Namens het bestuur;
Ron Vugts
Na pakweg 25 jaar Suzuki gereden te hebben is het nu tijd voor wat anders en wel een Yamaha.

Motty

Re: Navigatie tijdens de toertochten.

Bericht door Motty » 30 mar 2018 22:07

Duidelijke taal!

MottyAfbeelding
MottyAfbeelding

BosBandit

Bericht door BosBandit » 31 mar 2018 08:13

Logisch en duidelijk :Thumbsup:

AartBandit650

Bericht door AartBandit650 » 01 apr 2018 12:25

Ik ben het hier niet mee eens.

Ik vind het juist fijn om de route te hebben, want als je door een stoplicht, of voorrang verlenen aan een ander, de groep uit het oog verliest, dan weet je waar je naar toe moet.
Dat zorgt voor veel ontspannender rijden en je probeert niet door rood te rijden, of geen voorrang te verlenen, om kosten wat kost bij de groep te blijven.
Dit zorgt dus voor veiliger rijden.

Ik stel voor om af te spreken, dat als er een verschil is in route op je systeem, gewoon de voorrijder te volgen en niet in discussie te gaan.
Laatst gewijzigd door AartBandit650 op 01 apr 2018 20:48, 1 keer totaal gewijzigd.

BosBandit

Bericht door BosBandit » 01 apr 2018 14:59

Als je je houdt aan de speregels van ritrijden is een rood licht geen probleem. Bij de volgende afslag staat dan namelijk iemand van de club op je te wachten. Ik heb zelf ook vaak de route in mijn navigatiesysteem gehad. Toch reed ik altijd volgens de ritregels en niet volgens mijn navigatie.behalve natuurlijk als voor of achterrijder.

redmot

Bericht door redmot » 01 apr 2018 17:20

Ik ben het wel met Aart eens.
Het tourreglement heeft als regel "Iedereen volgt altijd de leider".
Dus weten we dat bij verschillen in navigatie aanwijzingen, en ook bij eventuele fouten, de leider toch altijd gevolgd moet worden.
Misschien moeten we het bestaande reglement meer onder de aandacht brengen? Als dit algemeen bekend is zou er geen discussie of verwarring moeten zijn tijdens een toertocht.

Wildeman

Bericht door Wildeman » 01 apr 2018 20:20

Even een reactie van mijn zijde. Ik ben het met Aart eens. Iedereen zou gewoon de route moeten hebben.
Als er een bv een rood licht situatie is dat een gedeelte van de groep moet stoppen, rijd de andere groep gewoon door. En wat René zegt dat er dan gewacht dient te worden, gebeurd niet altijd, en ik spreek uit ervaring.
Dus wat mij betreft moet voor iedereen gewoon de route beschikbaar zijn, dat rijd een stuk prettiger.

En natuurlijk geldt, dat de voorrijder gewoon gevolgd wordt die is leidend, ook al geeft jouw navigatie wat anders aan. Tussen de de diverse navigatie systemen zit er altijd wel een verschilletje .

Ik heb ondertussen ook begrepen dat het de 1e rit als een soort proef gedaan zou worden.
Nou kon ik niet bij de bestuurs vergadering aanwezig zijn afgelopen week door werkzaamheden, maar ik zelf sta er niet achter.
Ooit was dit een leuke club :bye:

BosBandit

Bericht door BosBandit » 02 apr 2018 09:12

:D :schater: :schater: :-D :schater:
Wildeman schreef:Even een reactie van mijn zijde. Ik ben het met Aart eens. Iedereen zou gewoon de route moeten hebben.
Als er een bv een rood licht situatie is dat een gedeelte van de groep moet stoppen, rijd de andere groep gewoon door. En wat René zegt dat er dan gewacht dient te worden, gebeurd niet altijd, en ik spreek uit ervaring.
Dus wat mij betreft moet voor iedereen gewoon de route beschikbaar zijn, dat rijd een stuk prettiger.

En natuurlijk geldt, dat de voorrijder gewoon gevolgd wordt die is leidend, ook al geeft jouw navigatie wat anders aan. Tussen de de diverse navigatie systemen zit er altijd wel een verschilletje .

Ik heb ondertussen ook begrepen dat het de 1e rit als een soort proef gedaan zou worden.
Nou kon ik niet bij de bestuurs vergadering aanwezig zijn afgelopen week door werkzaamheden, maar ik zelf sta er niet achter.
:D :schater: :schater: wat een goede grap van onze voorzitter gisteren, heh. 1 april :laugh: :schater:

wat onze voorzitter ook zegt of besluit, ik sta achter zijn beslissing. Dus als het geen grap was dan respecteer ik de mening van onze voorzitter.

BosBandit

Bericht door BosBandit » 02 apr 2018 09:58

Ik zit net te denken, onze voorzitter maakt helemaal geen grappen over zo'n serieus onderwerp. :frusty: Ik vind dat een besluit van onze voorzitter ten allen tijde gerespecteerd moet worden. Bij deze doe ik dat natuurlijk ook. :respect: Ik vind het goed dat we deze discussie weer een keer voeren zodat onze ritten er nog beter en veiliger van worden. :Thumbsup:

RonVugts
Voorzitter

Bericht door RonVugts » 02 apr 2018 11:36

Naar aanleiding van de ontstane discussie wil ik graag mijn visie met jullie delen zonder het groter te maken dan het is.

Het forum is een mooi platform voor ideeën, discussies, informatievoorziening enz. en dit moet vooral zo blijven. Door het bestuur is een besluit genomen en openbaar gemaakt zodat iedereen hiervan kennis kan nemen. Dat hier discussie over ontstaat is niet verwonderlijk en prima, iedereen kan zeggen wat hij of zij ervan vind. Echter het geeft geen pas dat de voorzitter openlijk het bestuur afvalt en daarmee de geloofwaardigheid van het bestuur in geding brengt! Als de voorzitter het niet eens is met een besluit dat door het bestuur genomen is, dan moet hij dit aan de bestuurstafel ter discussie stellen, niet op dit forum!

Wat het onderwerp zelf betreft wil ik dit zeggen; de voorrijder en de achterrijder hebben de route in hun navigatie. Als op enig moment de groep uiteen valt en een deel niet bij de voorgangers kan blijven, zal de achterrijder de achterblijvers voorrijden tot aansluiting bij de kopgroep plaatsvind. Hierna zal de achterrijder zijn plaats achter aan de groep weer innemen. Er is dus geen enkele noodzaak voor de overige deelnemers om de route van te voren in hun navigatie te hebben. De ervaringen uit het verleden leren dat ondanks dat iedereen weet dat de voorrijder de route bepaald, er toch altijd rijders zijn die menen dat er, op basis van hun eigen navigatie, anders gereden moet worden en dit ook kenbaar maken aan de groep.
Omdat dit een ongewenste situatie is heeft, zover ik weet, het bestuur deze beslissing genomen.

Groet,
Ron

Boefje65
Contacteer:

Bericht door Boefje65 » 02 apr 2018 19:42

RonVugts schreef: Wat het onderwerp zelf betreft wil ik dit zeggen; de voorrijder en de achterrijder hebben de route in hun navigatie. Als op enig moment de groep uiteen valt en een deel niet bij de voorgangers kan blijven, zal de achterrijder de achterblijvers voorrijden tot aansluiting bij de kopgroep plaatsvind. Hierna zal de achterrijder zijn plaats achter aan de groep weer innemen. Er is dus geen enkele noodzaak voor de overige deelnemers om de route van te voren in hun navigatie te hebben. De ervaringen uit het verleden leren dat ondanks dat iedereen weet dat de voorrijder de route bepaald, er toch altijd rijders zijn die menen dat er, op basis van hun eigen navigatie, anders gereden moet worden en dit ook kenbaar maken aan de groep.
Omdat dit een ongewenste situatie is heeft, zover ik weet, het bestuur deze beslissing genomen.

Groet,
Ron
Hier ben ik het mee eens en lijkt mij een correcte en veilige oplossing.
Na de Bandit :-D en een GSR :-P is een V-Strom :steer: zo gek nog niet.

Peter684
Webbeheerder

Bericht door Peter684 » 08 apr 2018 17:34

Ik denk dat het goed is om te onderzoeken wat dit besluit betekent voor rijden in bijvoorbeeld Duitsland. In Duitsland moet iedereen zelfstandig de route kunnen rijden om ervoor te zorgen dat de voorrijder niet aansprakelijk gesteld kan worden voor een ongeluk ergens in de stoet. Nu hebben we ooit wel eens een disclaimer getekend, maar ik vraag me af of dat wel stand houdt als je niet de mogelijkheid geeft aan alle deelnemers om de route zelfstandig te kunnen rijden.

Ik zou dit besluit op de eerstvolgende ALV op de agenda willen hebben om het te bespreken en de leden zich daarover een beslissing te laten nemen.
* wat is nu echt het probleem,
* hoe vaak komt het voor,
* is dit niet een paardemiddel ipv de persoon aan te spreken op zijn/haar gedrag

Lmario
Contacteer:

Bericht door Lmario » 05 mei 2018 23:53

Ik zie dit nu pas en ben verbijstert!!
Waar is de banditclub gebleven waar je lekker ongedwongen mee kan rijden met een toerrit?
Tekst op onze homepage: "
een ontspannen, vrijwillige sfeer binnen de club."

Ik rij sinds 2003 mee en al vanaf 2004 met navigatie. En nu gaat het bestuur me vertellen dat ik geen navigatie meer mag gebruiken? Volgens mij gaat het bestuur daar ook helemaal niet over. Maar de leden.
Vertel me alstjeblieft dat dit een 1 april grap is.
Dit kan niet anders als een grap zijn......
Toch?
Motorrijden!
Omdat je voor voetbal, hockey en golf maar één bal nodig hebt.

RonVugts
Voorzitter

Bericht door RonVugts » 07 mei 2018 07:50

Hallo Mario,

Natuurlijk mag je navigatie gebruiken, niemand zegt dat je dat niet mag. Je hebt volkomen gelijk dat jezelf bepaald of je wel of geen navigatie gebruikt.

Groet,
Ron

Peter684
Webbeheerder

Bericht door Peter684 » 07 mei 2018 07:59

Duh, Mario wil natuurlijk de route laden en meekijken tijdens de rit ook al is hij geen voor- of achterrijder. Heeft het bestuur al tijd gehad om over mijn opmerking mbt aansprakelijkheid in Duitsland na te denken? Is denk ik wel belangrijk met de rit van 12 mei.

Gesloten